Ceny opakowań w 2021 roku

Skąd się bierze cena za produkt?

Dlaczego ceny idą wciąż do góry, szczególnie w roku 2021?

Jesteśmy w trudnej sytuacji epidemii koronawirusa, ale jest to sytuacja przejściowa i w tego typu warunkach wymagana jest przede wszystkim solidarność pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. Rok 2021 to już nie tylko walka z koronawirusem, doszły nam zmagania z galopującym wzrostem cen za opakowania. Niestety niektóre z tworzyw podrożały o 100%, co ma swoje odbicie w cenach produktów. Ta sytuacja nie ułatwia pracy w czasie obostrzeń, gdzie każdą złotówkę przed wydaniem oglądamy dwa razy. W ostatnich tygodniach kilku producentów granulatów tworzyw sztucznych w Europie ogłosiło zatrzymanie swoich instalacji, ponieważ jeden ze składników surowca  jest importowany z Chin a w związku z ogromnym zapotrzebowaniem rynku chińskiego na ten składnik możliwość zakupu jest ograniczona. 

Tworząc produkt dla klienta firmy rzadko działają w pojedynkę. Ich działalność jest bardzo często uzależniona od innych podmiotów, wchodzących w skład tak zwanego kanału dystrybucji. Typowy łańcuch dystrybucji składa się z czterech ogniw:

  1. dostawca
  2. producent
  3. dystrybutor
  4. klient.

Stabilizacja cen jest marzeniem każdego producenta, hurtownika i przede wszystkim klienta. To właśnie klient cieszy się, gdy ceny są stabilne i jest niezwykle niezadowolony, gdy ceny rosną. 

Zamknięcie lokali, sprzedaż wyłącznie w dowozie lub na wynos, spowodowało ogromne zainteresowanie pojemnikami na wynos, np. pojemnikami do zgrzewu z polipropylenu (PP). Jeśli produkt cieszy się większym zapotrzebowaniem to producent znajduje się w sytuacji, gdy zaczyna brakować mu surowca, co w konsekwencji zmusza go do zakupu surowców od dostawców z tak zwanego “wolnego rynku”. Producenci informują o ogólnych brakach polipropylenu na rynku i wynikających z tego podwyżkach cen surowców o ponad 60% w stosunku do cen z grudnia 2020 roku. 

Sytuacja ma się podobnie na rynku opakowań papierowych. Większa konsumpcja posiłków na wynos wzmaga popyt na opakowania tekturowe, a w konsekwencji na surowiec w postaci celulozy. Stany papierów na magazynach producentów nie są w stanie pokryć bieżącego zapotrzebowania, więc najpierw rosną ceny surowców (dostawca), potem tektury (producent) i na końcu opakowań (dystrybutor).

Ostatnie ogniwo, klient, kupując produkt u dystrybutora, który musi narzucić swoją marżę, staje się bardzo niezadowolony z wysokiej ceny. 

Dodatkowo, w związku z rozwojem gospodarczym Azji, jest zwiększony import papieru, przez co ceny papieru jeszcze bardziej rosną a braki się powiększają. 

Zaskakująca sytuacja dotyczy również cen styropianu. Nastąpiła najwyższa w historii świata skokowa podwyżka za styropian, ponad 25% od grudnia 2020 r. Producenci styropianu wprowadzili limity. Drastyczna podwyżka cen styrenu wynika z kilku powodów. Pierwszy to zamknięcie dwóch światowych fabryk w Teksasie na skutek srogiej zimy oraz zamknięcie, z powodu siły wyższej, na ponad 2 tygodnie fabryki Lyondell w Holandii. Zgodnie z dyrektywą plastikową, która wchodzi w życie 3 lipca 2021 r. będzie zakaz produkcji popularnych menuboxsów oraz kubków styropianowych. Handel i gastronomia będa mogły udostępniać te produkty do czasu wyczerpania zapasów. 

W tej chwili na cenę ma również wpływ pandemii COVID-19, więc znaczny skok stawek frachtu morskiego, problem z dostępnością miejsc na kontenerowcach i innych środkach transportu.

Nowa rzeczywistość dotyczy transportu międzynarodowego. Pod koniec 2020 roku miał miejsce skok stawek frachtu, jaki nigdy nie miał do tej pory miejsca, ceny transportu niekiedy są wyższe o ponad 500% niż normalnie. 

Do sumy ceny za opakowanie należy doliczyć również wzrost płacy minimalnej oraz  energii.

Klienci zauważyli wzrost cen. Sytuacja jest bardzo napięta, ponieważ pojawiają się głosy, że dystrybutorzy zawyżają ceny. Tak jak wyżej staraliśmy się wytłumaczyć,  jest teraz bardzo skomplikowana sytuacja na rynku opakowań, spowodowana ciągłym wzrostem cen, głównie surowców. Niestety do zmieniających się cen należy się przyzwyczaić i mieć to na uwadze przy planowaniu budżetów.

Podsumowanie:

  • zablokowanie sprzedaży z Chin
  • większa konsumpcja posiłków na wynos, problemy z dostępnością surowców
  • wzrost cen frachtu
  • wzrost kosztów wytworzenia (prąd, płace minimalne).

Dla branży gastronomicznej ważny jest czas dostawy, dostępność towarów i oczywiście cena. Wybór właściwego kanału dystrybucji jest kluczowa dla biznesu. Masowa sprzedaż w hurtowniach polega na dotarciu do jak największej liczby producentów, aby zmaksymalizować sprzedaż oraz aby zminimalizować braki w towarze i nagłe skoki cen.

Wybierając hurtownię warto przyjrzeć się kilku aspektom, takim jak:

  1. doświadczenie, renoma
  2. czas realizacji zamówień
  3. nieustanne obserwowanie trendów na rynku HoReCa
  4. działania marketingowe - przekazywanie istotnych informacji, np. zmian w prawie