Plastic directive - implementation of obligations from January 1, 2024.
  • Jakie produkty i/lub opakowania podlegają pod przepisy SUP, jak właściwie je ewidencjonować, rozliczać i sprawozdawać, a także ująć w planach budżetowych.
  • Jak właściwie realizować obowiązki SUP od stycznia 2024 r.?

11 grudnia 2023 r. opublikowano rozporządzenie, które wprowadza opłaty za jednorazowe plastikowe kubki i pojemniki na żywność. W przypadku kubków na napoje, w tym także pokrywek i wieczek, taka opłata wyniesie 20 groszy od sztuki. Natomiast za opakowania, w których podawana jest żywność np. zamawiana na wynos, będziemy musieli dopłacić 25 groszy.

Od 24 maja 2023 r. wprowadzono nowe obowiązki m.in. dla punktów handlowych oraz gastronomicznych udostępniających swoim klientom opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowe obowiązki zostały wprowadzone ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw.

Jeżeli prowadzisz punkt gastronomiczny lub handlowy, w którym udostępniasz klientom odpłatnie lub nieodpłatnie jednorazowe pojemniki na żywność lub kubki z tworzywa sztucznego, to powinieneś zarejestrować się lub uaktualnić swój wpis w BDO do 24 sierpnia 2023 roku. Wniosek należy złożyć przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl.

Pierwsze sprawozdanie (wyłącznie ewidencję, bez opłat) za 2023 rok za okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 roku należy złożyć w terminie do 15 marca 2024 r.

Omówienie załącznika nr 6 Ustawy Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłata produktowa.

ZŁĄCZNIK Nr 6
PRODUKTY JEDNORAZOWEGO UŻYTKU Z TWORZYW SZTUCZNYCH PODLEGAJĄCE ZMNIEJSZANIU STOSOWANIA

Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania zalicza się:

  1. kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;
  2. pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
    1. przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
    2. zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
    3. gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie

- w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Ad. 1 - kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka.

Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U z 2020 r., poz. 1903 z późn. zm.), w art. 3b zobowiązuje przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane kubki na napoje lub nalewane w tych punktach napoje do kubków do pobierania od 1 stycznia 2024 r. opłaty od nabywającego te kubki puste lub z napojami. Przepis ten dotyczy pobierania opłaty od nabywcy, który jest użytkownikiem końcowym kubków, w odniesieniu do każdej sztuki kubka. Opłata nie będzie natomiast dotyczyła sprzedaży kubków, które nie będą wykonane z tworzywa sztucznego, nawet gdy będą zawierały pokrywki z tworzywa sztucznego, ani sprzedaży samych pokrywek.

W przypadku sprzedaży samych pokrywek do kubków z tworzywa sztucznego (bez tych kubków) nie należy pobierać od użytkownika końcowego opłaty konsumenckiej, a przy sprzedaży kubka z tworzywa sztucznego z pokrywką należy pobrać jedną opłatę konsumencką.

Ad. 2 pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności.

Ustawa z 11.05.2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw – dalej u.o.p. zmieniona ustawą z 14.04.2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw, przewiduje ograniczenia we wprowadzaniu pojemników na posiłki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (załącznik 1 do ustawy zmieniającej). Są to pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:

  1. przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
  2. zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
  3. gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie

– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Zgodnie z art. 3b u.o.p. przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane opakowania, o których mowa powyżej, lub posiłki w tych opakowaniach, będzie obowiązany pobrać opłatę od nabywającego te opakowania jednorazowego użytku lub posiłki w tych opakowaniach. Przepis ten jednak zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2024 roku.

Co jest najważniejsze dla cateringów - pojemniki na posiłki podlegają pod nowe regulacje dot. SUP, o ile posiłki w nich zapakowane nie będą wymagały podgrzania przed spożyciem.

Pojemniki na sos - sos nie jest produktem do bezpośredniego spożycia z pojemnika, a tylko pojemniki zawierające taką żywność zostały wymienione w załączniku 6 u.o.p.

Co to jest porcja jednorazowa?

Odnośnie możliwości ustalenia minimalnej pojemności, wagi, która będzie taktowana jako porcja jednorazowa, w obowiązujących przepisach brak jest jednoznacznych kryteriów wskazujących, że dany pojemnik na żywność/napój przeznaczony jest na pojedynczą porcję. W dokumencie opracowanym przez Komisję Europejską pt. "Wytyczne Komisji dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko" wskazano, że w dyrektywie brak jest definicji ani powszechnego rozumienia pojęcia pojedynczej porcji.

Wytyczne wskazują, że "motyw 12 stanowi, że pojemników zawierających więcej niż jedną porcję żywności lub pojemników zawierających jedną porcję żywności sprzedawanych w ilości większej niż jedna sztuka nie należy uznawać za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do celów tej dyrektywy. W szczególności wyłączenie pojemników zawierających jedną porcję żywności sprzedawanych w ilości większej niż jedna sztuka wskazuje, że pojęcie pojedynczej porcji żywności może dotyczyć porcji, którą zazwyczaj może spożyć jedna osoba podczas jednego posiłku. Odpowiednia pojemność i rozmiar mogą jednak różnić się w zależności od wartości odżywczej znajdującego się w pojemniku produktu spożywczego i od zwyczajów konsumpcyjnych w Unii.".

W wytycznych dodatkowo przypomniano, że dyrektywa w przypadku pojemników na napoje ustanawia jednoznacznie próg pojemności i rozmiaru wynoszący trzy litry, powyżej których dyrektywa nie ma zastosowania. Próg ten, wg wytycznych, świadczy o tym, że za istotne uznaje się zapobieganie zaśmiecaniu produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które są porcjowane w taki sposób, aby jedna porcja była zwykle spożywana przez kilka osób. Analogicznie sugeruje się stosowanie tej samej objętości jako górnego progu w przypadku pojemników na żywność w celu ustalenia, czy daną porcję można zazwyczaj spożyć w ramach jednego posiłku.

  • Jakie produkty i/lub opakowania podlegają pod przepisy SUP, jak właściwie je ewidencjonować, rozliczać i sprawozdawać, a także ująć w planach budżetowych.
  • Jak właściwie realizować obowiązki SUP od stycznia 2024 r.?

11 grudnia 2023 r. opublikowano rozporządzenie, które wprowadza opłaty za jednorazowe plastikowe kubki i pojemniki na żywność. W przypadku kubków na napoje, w tym także pokrywek i wieczek, taka opłata wyniesie 20 groszy od sztuki. Natomiast za opakowania, w których podawana jest żywność np. zamawiana na wynos, będziemy musieli dopłacić 25 groszy.

Od 24 maja 2023 r. wprowadzono nowe obowiązki m.in. dla punktów handlowych oraz gastronomicznych udostępniających swoim klientom opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nowe obowiązki zostały wprowadzone ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw.

Jeżeli prowadzisz punkt gastronomiczny lub handlowy, w którym udostępniasz klientom odpłatnie lub nieodpłatnie jednorazowe pojemniki na żywność lub kubki z tworzywa sztucznego, to powinieneś zarejestrować się lub uaktualnić swój wpis w BDO do 24 sierpnia 2023 roku. Wniosek należy złożyć przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl.

Pierwsze sprawozdanie (wyłącznie ewidencję, bez opłat) za 2023 rok za okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 roku należy złożyć w terminie do 15 marca 2024 r.

Omówienie załącznika nr 6 Ustawy Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłata produktowa.

ZŁĄCZNIK Nr 6
PRODUKTY JEDNORAZOWEGO UŻYTKU Z TWORZYW SZTUCZNYCH PODLEGAJĄCE ZMNIEJSZANIU STOSOWANIA

Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania zalicza się:

  1. kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;
  2. pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
    1. przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
    2. zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
    3. gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie

- w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Ad. 1 - kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka.

Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U z 2020 r., poz. 1903 z późn. zm.), w art. 3b zobowiązuje przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane kubki na napoje lub nalewane w tych punktach napoje do kubków do pobierania od 1 stycznia 2024 r. opłaty od nabywającego te kubki puste lub z napojami. Przepis ten dotyczy pobierania opłaty od nabywcy, który jest użytkownikiem końcowym kubków, w odniesieniu do każdej sztuki kubka. Opłata nie będzie natomiast dotyczyła sprzedaży kubków, które nie będą wykonane z tworzywa sztucznego, nawet gdy będą zawierały pokrywki z tworzywa sztucznego, ani sprzedaży samych pokrywek.

W przypadku sprzedaży samych pokrywek do kubków z tworzywa sztucznego (bez tych kubków) nie należy pobierać od użytkownika końcowego opłaty konsumenckiej, a przy sprzedaży kubka z tworzywa sztucznego z pokrywką należy pobrać jedną opłatę konsumencką.

Ad. 2 pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności.

Ustawa z 11.05.2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw – dalej u.o.p. zmieniona ustawą z 14.04.2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw, przewiduje ograniczenia we wprowadzaniu pojemników na posiłki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (załącznik 1 do ustawy zmieniającej). Są to pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:

  1. przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
  2. zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
  3. gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie

– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Zgodnie z art. 3b u.o.p. przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane opakowania, o których mowa powyżej, lub posiłki w tych opakowaniach, będzie obowiązany pobrać opłatę od nabywającego te opakowania jednorazowego użytku lub posiłki w tych opakowaniach. Przepis ten jednak zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2024 roku.

Co jest najważniejsze dla cateringów - pojemniki na posiłki podlegają pod nowe regulacje dot. SUP, o ile posiłki w nich zapakowane nie będą wymagały podgrzania przed spożyciem.

Pojemniki na sos - sos nie jest produktem do bezpośredniego spożycia z pojemnika, a tylko pojemniki zawierające taką żywność zostały wymienione w załączniku 6 u.o.p.

Co to jest porcja jednorazowa?

Odnośnie możliwości ustalenia minimalnej pojemności, wagi, która będzie taktowana jako porcja jednorazowa, w obowiązujących przepisach brak jest jednoznacznych kryteriów wskazujących, że dany pojemnik na żywność/napój przeznaczony jest na pojedynczą porcję. W dokumencie opracowanym przez Komisję Europejską pt. "Wytyczne Komisji dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko" wskazano, że w dyrektywie brak jest definicji ani powszechnego rozumienia pojęcia pojedynczej porcji.

Wytyczne wskazują, że "motyw 12 stanowi, że pojemników zawierających więcej niż jedną porcję żywności lub pojemników zawierających jedną porcję żywności sprzedawanych w ilości większej niż jedna sztuka nie należy uznawać za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do celów tej dyrektywy. W szczególności wyłączenie pojemników zawierających jedną porcję żywności sprzedawanych w ilości większej niż jedna sztuka wskazuje, że pojęcie pojedynczej porcji żywności może dotyczyć porcji, którą zazwyczaj może spożyć jedna osoba podczas jednego posiłku. Odpowiednia pojemność i rozmiar mogą jednak różnić się w zależności od wartości odżywczej znajdującego się w pojemniku produktu spożywczego i od zwyczajów konsumpcyjnych w Unii.".

W wytycznych dodatkowo przypomniano, że dyrektywa w przypadku pojemników na napoje ustanawia jednoznacznie próg pojemności i rozmiaru wynoszący trzy litry, powyżej których dyrektywa nie ma zastosowania. Próg ten, wg wytycznych, świadczy o tym, że za istotne uznaje się zapobieganie zaśmiecaniu produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które są porcjowane w taki sposób, aby jedna porcja była zwykle spożywana przez kilka osób. Analogicznie sugeruje się stosowanie tej samej objętości jako górnego progu w przypadku pojemników na żywność w celu ustalenia, czy daną porcję można zazwyczaj spożyć w ramach jednego posiłku.

  • What products and/or packaging are subject to SUP regulations, how to properly record, account for and report them, and include them in budget plans.

  • How to properly implement SUP obligations from January 2024.

On December 11, 2023, a regulation was published that introduces fees for disposable plastic cups and food containers. For beverage cups, including lids and covers, such a fee will be 20 groszy per piece. On the other hand, we will have to pay a surcharge of 25 groszy for containers in which food is served, such as those ordered for take-out.

As of May 24, 2023, new obligations have been introduced for, among others, retail and catering outlets providing their customers with single-use plastic packaging. The new obligations were introduced by the Law of April 14, 2023, amending the Law on the obligations of entrepreneurs in the management of certain waste and the product fee, and some other laws.

 

If you operate a catering or retail outlet where you provide disposable food containers or plastic cups to customers for a fee or free of charge, you should register or update your entry in BDO by August 24, 2023. The application should be submitted using the registry electronic form via the website: www.bdo.mos.gov.pl

 

The first report (records only, no fees) for 2023 for the period from May 24 to December 31, 2023 must be submitted by March 15, 2024.

Discussion of Appendix No. 6 of the Act Obligations of Entrepreneurs in the Management of Certain Waste and the product fee.

ANNEX No. 6
DISPOSABLE PLASTIC PRODUCTS SUBJECT TO REDUCTION IN USE

Single-use plastic products subject to reduction in use include:

  1. Beverage cups, including their lids and covers;
  2. food containers, including containers such as boxes, with or without lids, used to contain food that is:
    a. intended for direct consumption, on the spot or for take-out,
    b. normally consumed directly from the container,
    c. ready for consumption without further processing such as cooking, boiling or heating

- including containers for fast food or other meals ready for immediate consumption, except for beverage containers, plates, packages and wrappers containing food.

Re 1 - beverage cups, including their lids and covers.

The Law of May 11, 2001 on the Obligations of Entrepreneurs with Regard to the Management of Certain Wastes and the Product Fee (Journal of Laws of 2020, item 1903, as amended), in Article 3b, obliges entrepreneurs operating a retail unit, a wholesale unit or a catering unit where beverage cups are offered or beverages poured into cups at these points to charge a fee to the purchaser of these empty or beverage cups as of January 1, 2024. This provision applies to the collection of a fee from the purchaser, who is the end user of the cups, for each piece of the cup. However, the fee will not apply to the sale of cups that are not made of plastic, even when they contain plastic lids, nor to the sale of the lids themselves.

No consumer fee should be charged to the end user for the sale of plastic cup lids alone (without the cups), and one consumer fee should be charged for the sale of a plastic cup with a lid.

Re 2 - food containers, including containers such as boxes, with or without lids, used to put food in them.

The Law of 11.05.2001 on the obligations of entrepreneurs with respect to the management of certain wastes and the product fee and certain other laws - hereinafter referred to as the u.o.p., as amended by the Law of 14.04.2023 on amending the Law on the obligations of entrepreneurs with respect to the management of certain wastes and the product fee and certain other laws, provides for restrictions on the introduction of single-use plastic meal containers (Annex 1 to the amending law). These are food containers, including containers such as boxes, with or without lids, used for the purpose of placing food that is:

  1. intended for direct consumption, on the spot or for take-out,
  2. usually consumed directly from the container,
  3. ready for consumption without further processing such as cooking, boiling or heating

- including containers for fast food or other meals ready for immediate consumption, except for beverage containers, plates, packages and wrappers containing food.

Pursuant to Article 3b of the U.O.P., an entrepreneur operating a retail unit, a wholesale unit or a catering unit where the packages referred to above or meals in those packages are offered will be required to charge a fee to the purchaser of those single-use packages or meals in those packages. However, this provision will not take effect until January 1, 2024.

Most importantly for caterers - meal containers fall under the new SUP regulations, as long as the meals packaged in them do not need to be heated before consumption.

Sauce containers - sauce is not a product to be consumed directly from a container, and only containers containing such food are listed in Annex 6 of the u.o.p.

What is a single serving?

Regarding the possibility of setting a minimum capacity, weight to be clocked as a single serving, there are no clear criteria in the current regulations to indicate that a food/beverage container is intended for a single serving. In a document produced by the European Commission titled. “Commission guidance on single-use plastic products under Directive (EU) 2019/904 of the European Parliament and of the Council on the reduction of the environmental impact of certain plastic products,” indicates that the directive lacks a definition or common understanding of the concept of single serving.

 

The guidelines indicate that “Recital 12 states that containers containing more than one portion of food or containers containing one portion of food sold in quantities of more than one unit are not to be considered single-use plastic products for the purposes of this Directive. Specifically, the exclusion of containers containing one portion of food sold in quantities greater than one piece indicates that the concept of a single portion of food may refer to a portion that can typically be consumed by one person at a single meal. However, the appropriate capacity and size may vary depending on the nutritional value of the food product in the container and on consumption habits in the Union”.

 

The guidelines additionally recall that the directive, in the case of beverage containers, unambiguously sets a volume and size threshold of three liters, above which the directive does not apply. This threshold, according to the guidelines, shows that it is considered important to prevent littering with single-use plastic products that are portioned in such a way that one serving is usually consumed by several people. Similarly, it is suggested that the same volume should be used as an upper threshold for food containers to determine whether a portion can typically be consumed in a single meal.